
Vrolijke kleuren
Ik blijf me verbazen hoeveel invloed kleur heeft op me. En hoeveel behoefte ik mijn hele leven heb aan vooral vrolijke kleuren. Het zal te maken hebben met het feit dat ik hoogsensitief ben, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, waardoor mijn omgeving enorme invloed heeft op mijn stemming.
Gelukkig werk ik lekker thuis en kan ik mijn huis zo vrolijk gekleurd maken als ik wil en wordt daarin ook gesteund door mijn man, die ook wel van vrolijkheid en kleur houdt. Ik word echt elke dag blij van de mooie roze en felblauwe deuren in huis, mijn paarse gordijnen, en alle roze attributen rondom mijn computer.
Experiment
Er zijn intussen heel wat onderzoeken gedaan naar de invloed van kleur op mensen. Een bijzonder experiment waarover ik las in het boek ‘Vrolijkheid’ (echt een aanrader!), was de invloed van kleur in een zeer criminele stad in Albanië. Vanaf het moment dat de burgemeester de stad Tirana in een fel oranje verflaag bedekte, veranderde de houding van de bewoners vrijwel direct: ze gooiden geen afval meer op straat, gingen hun belasting weer betalen en winkeliers haalden hun rolluiken voor de etalageruiten weg. Hoewel er geen extra politie surveilleerde, voelden mensen zich veiliger op straat. En dit alles puur en alleen maar door de felle kleur op de huizen, in plaats van alleen maar grijze muren!
Hetzelfde effect wordt er bereikt in verpleeghuizen, waar oudere mensen de hele dag vaak binnen vertoeven en vaak veel te weinig prikkels krijgen. Geef de ruimtes daar een vrolijk fel kleurtje en de bewoners knappen heel snel op!
Omringen door kleur
En iedereen herkent het effect wat de lente op je heeft wel: ook dat komt doordat er weer kleur in de natuur komt. In de winter ga ik daarom ook wat vaker even winkelen, of beter gezegd: ‘window-shopping’, alleen even in winkels rondlopen om weer even omringd te zijn door kleuren en vrolijkheid. Ik ben dan ook gek op winkels als Flying Tiger, met al die gekleurde, creatieve en grappige artikelen. Ik koop er haast nooit wat, maar vind het gewoon heerlijk om er even doorheen te lopen.
En zelfs met koken heb ik altijd automatisch alle kleuren in één gerecht willen doen, gewoon omdat dat leuker oogt. En het grappige is dat dat dus nog gezonder is ook, omdat je dan ook vaak meteen alle smaken bij elkaar hebt.
Aanstekelijk
En natuurlijk kleed ik me graag gekleurd en gooi tussen mijn dreads zelfs elke keer weer een ander kleurtje in m’n haar, altijd passend bij m’n kleding (of andersom). En ook daarbij merk ik dat mensen vaak vrolijk worden door mij te zien, of beter gezegd: door de kleuren bij mij te zien. En zo bereik ik daarmee dat niet alleen ikzelf hier elke dag vrolijker door word, maar ook de mensen om mij heen. Als iedereen dit zou doen, zou de wereld al een stuk blijer zijn!
Kleur in reclame
En natuurlijk mag ik dit effect ook op mijn werk als webdesigner en grafisch vormgever toepassen. Een website of flyer zonder kleur is gewoon saai en valt niet op. Bovendien heeft elke kleur ook vaak een ander effect op mensen en daar kan je met reclame mooi gebruik van maken.
Wat de betekenissen en effecten van verschillende kleuren in reclame zijn, daarover schrijf ik in een volgende blog!