Eerste blik
Kleuren in reclame hebben heel veel invloed op ons koopgedrag of hoe we iets beoordelen. Je neemt immers éérst de kleuren waar, voordat je ook maar een woord hebt gelezen! Daarom is het juiste kleurgebruik in reclame en websites van essentieel belang. Mensen kiezen op basis van kleur in een paar seconden of reclame te moeite waard is om te lezen of niet.
Doelgroep
Waar je allereerst rekening mee moet houden bij het ontwerpen van reclame is natuurlijk je doelgroep. Zo hebben mannen duidelijk een andere voorkeur voor kleuren dan vrouwen. Mannen zien liever donkere kleuren zoals donkerblauw, donkergroen en zwart. Vrouwen hebben juist een voorkeur voor zachtere kleuren. Jonge kinderen houden juist van primaire, felle kleuren, zoals rood, geel, groen en blauw. En meisjes worden nog altijd meer aangetrokken tot roze en jongens tot de kleur blauw. Voor baby’s wordt vooral geel veel gebruikt, de kleur die staat voor blijheid en energie.
Elke kleur brengt ook een verschillend gevoel en boodschap over. Hieronder noem ik per kleur wat het effect hiervan op de meeste mensen is:
Rood
De kleur staat voor energie, enthousiasme, kracht, warmte en opwinding. Naast deze positieve associaties heeft rood echter ook negatieve associaties, zoals angst, gevaar of bloed. De kleur rood verhoogt ook onze hartslag, waardoor het mensen stimuleert om sneller actie te ondernemen. Plus het kan een gevoel van honger oproepen, vandaar dat deze vaak wordt gebruikt bij fastfoodketens.
Roze
Roze is de kleur van liefde, zorg, romantiek, warmte en is een vrouwelijke kleur. Het effect van roze is in tegenstelling tot rood eerder rustgevend dan stimulerend.
Oranje
De kleur oranje combineerd de energie van rood en het geluk van geel. Het staat voor vreugde, zonneschijn en hier in Nederland ook met voetbal en het koningshuis. Het is een warme, heldere kleur en vertegenwoordigt enthousiasme, fascinatie, geluk, creativiteit, vastberadenheid, aantrekkingskracht en succes.
Groen
Groen is de natuurkleur, een verfrissende en harmonieuze kleur en wordt vaak geassocieerd met groei, frisheid, gezondheid, vertrouwen en veiligheid. Voor je ogen is groen ook het meest ontspannend.
Turquoise
De kleur die tussen groen en blauw zit, staat voor verfrissing, maar ook betrouwbaarheid en effectiviteit.
Blauw
Blauw is de kleur van de lucht en de zee en straalt kalmte, succes, wijsheid en loyaliteit uit. Blauw heeft een kalmerend effect op de geest en het lichaam.
Paars
Paars combineert de stabiliteit van blauw en de energie van rood. Het staat voor luxe, rijkdom, sensualiteit en spiritualiteit. Paars wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij luxe porducten, omdat het een gevoel van macht en autoriteit uitstraalt. Ook wordt het geassocieerd met wijsheid, waardigheid, onafhankelijkheid, creativiteit, mysterie en magie.
Wit
Wit staat voor licht, goedheid, onschuld en zuiverheid. Tevens is het de kleur van perfectie of een nieuw begin.
Zwart
De kleur zwart wordt geassocieerd met kracht, elegantie, formaliteit, dood, kwaad en mysterie. Het wordt ook beschouwd al een zeer formele, elegante en prestigieuze kleur. Daarnaast staat het symbool voor verdriet.
Persoonlijk
Uiteindelijk heeft iedereen natuurlijk ook nog hun persoonlijke associaties met kleuren en is deze lijst niet zaligmakend. Bovendien verandert onze smaak met de jaren en worden we ook nog eens vaak beïnvloed door wat er in de mode is en wat je, dus, veel om je heen ziet. En soms is het ook gewoon heerlijk om van al die regels flink af te wijken en te kiezen voor de kleuren die je zelf gewoon mooi vindt!
Heb je hulp nodig bij het zoeken naar de juiste kleur, passend bij jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met me op voor de verschillende mogelijkheden.